ریپوتاژ

نقش گزارش های مستند معلمان و سایر فعالیت های پژوهشی در جامعه آموزش

نقش گزارش های مستند معلمان و سایر فعالیت های پژوهشی در جامعه آموزش

نقش گزارش های مستند معلمان و سایر فعالیت های پژوهشی در جامعه آموزش

بحثی که قرار است پیرامون آن صحبت کنیم راجع به گزارش تخصصی و سایر فعالیت هایی از معلمان است که در آموزش و پرورش و نظام کنونی مورد اهمیت قرار گرفته اند. جالب است در رابطه با گزارش تخصصی معلمان نکته ای را یادآوری کنیم. گزارش تخصصی مرتبط با شغل که در رابطه با فرهنگیان و کارمندان آموزش و پرورش حدود سه سال است رنگ و بویی قوی به خود گرفته است در واقع به منظور کمک و یاری به فرهنگیان در رابطه با کسب بالاترین نمره ارزشیابی آنها شکل گرفت. در واقع در نظام آموزشی طبق دستورالعمل بیست ساله و چشم اندازهای موجود مسئولین تصمیم به این امر گرفتند که با بوجود آوردن بخشنامه های متعدد پیرامون فعالیت های عملی موسوم به گزارش تخصصی معلمان گام های جدیدی را پیرامون پر بار نمودن محیط آموزشی و پرورشی در محیط کلاس و مدرسه بوجود آورند.

در واقع می توان گفت مسئولین وقت در کار خود موفق بودند .چرا که کلیه فرهنگیان را ملزم به نگارش و مستندسازی تجربیات شغلی خود کرده بودند.به این منظور شش نمره از صد نمره ارزشیابی آنها را نیز به این مقوله اختصاص داده بودند. بعد از ترغیب معلمان و سایر فرهنگیان به شرکت در فعالیت هایی نظیر گزارش تخصصی و حتی راهکار و پیشنهاد ارزشیابی با اینکه تصور نمی شد که تاثیر قابل توجهی در امر آموزش و تربیت گذاشته شود ، مسئولین وقت با رویداد غیر منتظره ای مواجه شدند.

گزارش تخصصی و راهکار و پیشنهاد ارزشیابی توانسته بود به درستی در کسب معلومات دانش آموزان و افزایش سطح آن و همچنین ارتقای مباحث تربیتی و پرورشی دانش آموزان تاثیر گذار باشد.بنا بر این همواره موضوع نگارش گزارش تخصصی و پیشنهاد ارزشیابی تحسین برانگیز و قابل تایید است.

نقش غیر قابل انکار پژوهش در عمل در افق بیست ساله آموزش

نقش اقدام پژوهی یا همان پژوهش در عمل در رابطه با تاثیر گزاری بر روی کلیه وجوه آموزشی و تربیتی دانش آموزان ، معلمان و اولیاء اجتناب ناپذیر است. اقدام پژوهی معلمان از قدیمی ترین مباحثی است که در نظام آموزشی مطرح و همیشه مود تایید همگان بوده است. در واقع اقدام پژوهی اولین موردی بود که توانست در رابطه با تغییرات محسوس علمی و تربیتی تاثیرات قابل ملاحظه ای داشته باشد. به همین علت است که هیچگاه بحث اقدام پژوهی معلمان کهنه و قدیمی نمی شود. و همواره از نقطه نظر اهالی علم و فرهنگ قابل بحث و مذاکره است.

پیرامون بحث اقدام پژوهی نکات مهم و قابل بحثی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • در اقدام پژوهی نباید از تجربیات دیگران کپی برداری کرد
  • در اقدام پژوهی می بایست مراحل را دقیق و به درستی انجام داد
  • زمانبندی در انجام اقدام پژوهی یکی از مهم ترین مقوله های تاثیر گذار است
  • در مبحث اقدام پژوهی می بایست چالش های مربوط به پست انتخاب گردد
  • در اقدام پژوهی باید مهم ترین مسئله کلاس و مدرسه مورد بحث قرار گیرد
  • نتایج و کار کرد اقدام پژوهی باید توسط معلمان و سایر عوامل مستند سازی شود
  • پیشنهادات و راهکار هایی می بایست به محققان بعدی پیرامون مسئله اقدام پژوهی داده شود
  • در اقدام پژوهی گروهی هر نقش می بایست مسئولیت های مربوط به خود را دقیق و کامل به عهده گیرد

در بحث گرد آوری شواهد یک و دو در اقدام پژوهی نیاز است موارد زیر حتما انجام پذیرد:

  1. عکس های موجود قبل از انجام پژوهش
  2. نمودار وضعیت موجود قبل از انجام پژوهش
  3. جداول مربوطه قبل از انجام پژوهش
  4. عکس های موجود بعد از انجام پژوهش
  5. نمودار وضعیت موجود بعد از انجام پژوهش
  6. جداول مربوطه بعد از انجام پژوهش

بهترین نمونه تدریس در قالب گروه معلمان

مبحث درس پژوهی در واقع موضوعی است که در کنار مواردی که مطرح شد نیاز است به آن پرداخته شود. در واقع درس پژوهی شامل فعالیت گروهی معلمان پیرامون اظهار نظر و استفاده از تجربیات یکدیگر در قالب تدریس موضوعی چالش برانگیز در کلاس درس می باشد. این عملیات در میان قشر فرهنگیان موسوم به درس پژوهی است.

با اینکه معمولا درس پژوهی در مقطع ابتدایی صورت می پذیرد. ولی باید اذعان داشت که با توجه به تاثیر قابل ملاحظه ای که درس پژوهی در این مقطع گذاشته است و توانسته رضایت خاطر معلمان و سایر عوامل آموزشی را در این رابطه جلب نماید لذا بهتر است که این مقوله را به مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم نیز بسط داد و عوامل آموزشی این مقاطع را نیز ملزم و یا ترغیب به شرکت در فعالیت درس پژوهی نمود.

با توجه به اینکه درس پژوهی چند سالی است که در میان قشر فرهنگی جامعه رنگ و بویی به خود گرفته است باید خاطر نشان کنیم که معلمان در تجربیات برتر تدریس و الگوهای تدریس برتر خود و همچنین در طراحی آموزشی در رابطه با شرکت در معماری نوین تدریس بهتر است که مقوله درس پژوهی و شرکت در فعالیت های مربوط به آن را الگوی خود قرار دهند. چرا که درس پژوهی می تواند به کمک خرد جمعی به معلمان کمک نموده که بهترین و برترین نوع تدریس را در رابطه با موضوعی خاص به مرحله اجرا دراورد.

با توجه به آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که فعالیت هایی نظیر اقدام پژوهی ، درس پژوهی و گزارش تخصصی موارد اجتناب ناپذیری در رابطه با افزایش سطح علمی دانش آموزان هستند که می بایست همواره مورد توجه معلمان عزیز قرار بگیرند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان 

رمان نویس

علی هستم 23 ساله دانشجوی رشته مدیریت امور مالی متاهل :) 2 ماهه این سایت رمان رو ساختم . همینجا میگم اگه رمانتون درج شده ولی راضی نیستین داخل سایت باشه لطفا با کامنت به ما اطلاع بدین !!! راستی روزای خوب تو راهن ایدی تلگرام جهت درخواست رمان یا حذف رمان @khateresaz و ایمیل بنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *